Herstel logistieke markt na coronacrisis zet door
Hoe graag we het ook hadden gehoopt, zijn we nog niet van het coronavirus af. Ook niet in de logistiek. Dit heeft gevolgen voor de manier waarop u werkt. Maar ook op onregelmatigheden in de logistieke markt. Toch lijkt het in 2021 ingezette herstel zich komend jaar door te zetten. Vorig jaar kende de transport en logistiek sector al een omzet groei van 9% en een volume groei van 7,5%. En ook voor 2022 zijn de vooruitzichten goed. Met e-commerce als grootste aanjager voor deze groei.
E-fulfilment groeit structureel
Op het tweede opeenvolgende jaar kende Nederland een record hoeveelheid aan online bestellingen en bezorgde pakketten. Waar twee jaar geleden werd gedacht dat dit wellicht eenmalig zou zijn, kunnen we niet meer om deze structurele verandering heen. En daarmee kan u als logistiek dienstverlener ook niet meer om e-fulfilment heen. De schreeuw om bedrijven die zich specialiseren in de logistieke afhandeling van deze bestelde pakketten is luid. Erg luid. Niet voor niets doet een groot deel van de traditioneel logistiek dienstverleners zijn intrede in deze booming markt.
Druk op internationale supply chain. Hoge kosten containervervoer
Afgelopen jaar zorgde de blokkering van het Suezkanaal voor grote problemen in de supply chain. Incidenten als deze, corona-gerelateerde havensluitingen en stroomtekorten in China verergerde de al aanwezige verstopping in de toeleveringsketen. Duizenden containerschepen lagen eind vorige maand te wachten op een ligplaats voor de kust van Noord-Amerika, Europa en Azië. Het gevolg voor u in het nieuwe jaar? Een aanhoudende stijging van containertarieven. Daarbij wordt verwacht dat ten minste tot de tweede helft van 2022 verladers met hogere totale transportkosten te maken krijgen.
Capaciteitstekorten in de logistiek houden aan
Niet alleen de problemen in de zeevracht zorgen voor hogere prijzen. Ook de tekorten in ruimte, materialen en mensen zal in 2022 gevolgen hebben voor de tarieven die u betaald. En daardoor ook op de bedragen die u moet vragen aan uw klant. In komend jaar lijkt aan deze capaciteitstekorten geen einde te komen. Zo stellen veel bedrijven uitbreidingen van hun vloot of hun capaciteit uit, omdat er geen menselijke resources zijn om deze te vullen. En met een kwart van de chauffeurs dat in de komende tien jaar met pension gaat, zal deze uitdaging niet zomaar overwaaien. U zult uw processen dus zo in moeten richten dat u de huidige hoeveelheid werk (of meer) aan kunt met de mensen die u nu tot uw beschikking heeft.
Efficiency is key
Om succesvol hierin te zijn, is efficiëntie van mega belang. Zo kunt u tijd besparen door via EDI vooraanmeldingen te ontvangen van de inslagen in uw magazijn. Of door automatisch de juiste opslagkosten te berekenen én direct te factureren aan uw klant. Of door uw klanten inzicht te geven in de laatste transportstatus via een klantportaal, zodat ze niet naar uw kantoor hoeven te bellen. Zo bespaart u tijd die uw medewerkers weer kunnen inzetten op andere aspecten van uw logistieke operatie.
Robotisering in logistiek: van luxe tot noodzaak.
Ook robotisering speelt in 2022 een steeds nadrukkelijkere rol in de logistieke sector. Naast de mogelijkheden die al langer bekend zijn, toont ook de krapte op de huidige arbeidsmarkt de waarde van robots in uw logistieke processen nadrukkelijk aan. Zo kunnen robots het werk voor uw medewerkers lichter en aangenamer maken, wat de kans op uitval verkleint. Daarbij kunnen robots het werk helemaal uit handen nemen, zoals in een compleet geautomatiseerd warehouse.
Bron: Boltrics